Loader

04.09.2020

Kiedy biegać? Lepiej rano czy wieczorem?

Kiedy biegać? Rano czy wieczorem? Nie tylko początkujący biegacze o to pytają, dlatego postanowiłem zabrać się za temat najlepszej pory na bieganie. Zacznę jednak od kilku pytań sądujących:)

Czy masz czasem tak czasami, że biega Ci się lekko i masz wrażenie, że latasz? A miałaś tak ,że nogi były ciężkie i twarde jak z ołowiu a każdy krok był męką? A czy wiesz, że na Twoje samopoczucie może wpływać pora wykonywania treningu biegowego?

OK. To kiedy jest ten idealny czas na trening, a organizm czerpie z niego najwięcej korzyści? W tym wpisie zdradzę Ci kilka wskazówek, które być może pomogą Ci określić jaka pora dnia do biegania jest dla Ciebie lepsza.
Przeczytaj i zobacz, jak pora dnia, może wpływać na Twój trening!

Loader

Poranne bieganie – Zalety

  • Pobudza organizm. Trening na świeżym powietrzu, skutecznie pobudza organizm, dostarczając sporą dawkę tlenu. To daje nam pobudzenie na cały dzień.
  • Może przyspieszyć metabolizm. A to, jak wiemy, przyspiesza proces odchudzania i spalania niechcianej tkanki tłuszczowej. Ale jest to możliwe tylko wtedy, kiedy do treningu włączysz biegi interwałowe! Pamiętaj, zawsze zjedz lekki posiłek przed rozpoczęciem takiego treningu! Wystarczy zwykły banan.
  • Usprawnia pracę mózgu. Poranne dotlenienie organizmu ma też wspaniały wpływ na nasz mózg. Bieganie o świcie poprawia naszą pamięć, przyspiesza procesy myślowe i sprawia, że łatwiej radzimy sobie ze stresem!
  • Uczy dyscypliny. Poranne biegnie wymaga sporego samozaparcia. Musisz wstać wcześniej niż dotychczas i trzymać się tego postanowienia! Jednak dokładne ustalenie rytmu dnia pozwala nam być bardziej zdyscyplinowanymi i trzymać rękę na pulsie.
  • Uszczęśliwia. Poranne bieganie podnosi poziom endorfin w organizmie. A to znacząco wpływa na nasz początek dnia! Mamy więcej energii i pozytywniej nam spojrzeć na wyzwania całego dnia.
Loader

Poranne bieganie -Wady

OK. Mamy już zalety porannego biegnie czas na wady! Niestety jak wszystko również poranne biegnie może przynieść dla naszego organizmu negatywne konsekwencje. Zobacz jakie!

  • Zwiększa ryzyko kontuzji. Po całonocnym odpoczynku nasze ciało nie jest jeszcze na tyle „obudzone”, co zwiększa się ryzyko kontuzji! Pamiętaj o porządnej rozgrzewce przed porannym treningiem!
  • Bieganie na czczo może skutkować osłabieniem i omdleniami. Jeśli masz niskie ciśnienie krwi, nie zapomnij o lekkiej przekąsce, koktajlu węglowodanowym lub wodzie z dodatkiem cytryny przed treningiem. To wszystko podniesie ciśnienie krwi i przygotuje nas do porannego treningu. 
Czujesz czasem poranny głód, który przeszkadza Ci w bieganiu? Bogata w białka i węglowodany kolacja dzień przed treningiem załatwi sprawę!
  • Powoduje większą utratę masy mięśniowej. Szczególnie podczas porannych biegów na czczo, możemy spodziewać się większej utraty masy mięśniowej! Co zrobić?

Przede wszystkim zjeść lekki posiłek. Zahamuje to procesy kataboliczne mięśni, a z dodatkiem biegów interwałowych sprawi, że będziemy spalać tłuszcz, a nie mięśnie!

  • Może odwodnić. Intensywny poranny trening może cię odwodnić. Pamiętaj, żeby uzupełnić płyny, które straciłaś podczas snu!
Loader

Bieganie wieczorem – zalety

  • Redukuje poziom stresu. Wieczorne bieganie to świetny sposób na relaks, pomaga rozładować napięcie z całego dnia. Podczas treningu możesz ułożyć plany na kolejny dzień. Dodatkowo łatwiej jest trenować wieczorem, kiedy wiesz, że możesz poświęcić na regenerację całą noc.
  • Ułatwia zasypianie. Wieczorny trening redukuje poziom hormonu stresu a dzięki temu hormony takie jak serotonina i melanina, które są odpowiedzialne za wyciszenie i stan relaksu, zaczynają działać! Dodatkowo dotlenienie organizmu ułatwia zasypianie i zapewnia zdrowy i głęboki sen.
  • Masz więcej czasu na trening. Rano często śpieszymy się do pracy lub szkoły. Wieczorami mamy czas, żeby i nie musimy stresować się, że nie skończymy treningu albo będzie on mniej efektywny!
Loader

Bieganie wieczorem – wady

  • Może utrudniać wyciszenie organizmu. Tak, jeśli biegasz nieumiejętnie, możesz zapewnić sobie bezsenną noc! Pamiętaj, aby wieczorne bieganie nie było zbyt intensywne – szczególnie jeśli biegasz bardzo późno! Nie biegaj też tuż przed snem. Daj ciału chwilę na wyciszenie. Zjedz odpowiednią kolację. Najlepsza pora na trening to ok. 3 godziny przed planowanym położeniem się do łóżka.
  • Może zmniejszyć efektywność treningu. Wieczorem jesteśmy bardziej zmęczeni i rozdrażnieni, dlatego często nie chce nam się biegać. Trening przy mniejszej dawce energii jest też zazwyczaj mniej efektywny.
Loader

Kiedy najlepiej biegać?

Przede wszystkim zastanów się, czy jesteś bardziej pobudzona rano, czy wieczorem? Najlepszą pora na bieganie jest ta, w której to Ty czujesz się najlepiej! Każda pora dnia ma swoje zalety i wady. Ważne, aby tak zaplanować treningi, aby pasowały do Twojego planu dnia, pór posiłku i innych zajęć.

Przemyśl też, jakie masz cele? Chcesz wysmuklić i wymodelować ciało a może zależy Ci na redukcji stresu lub chcesz poprawić swoje wyniki na 5 czy 10 km?
Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby być sprawnym i bieganie jest dla Ciebie tą formą aktywności fizycznej, nie musisz trzymać się określonej pory i możesz biegać wtedy, kiedy masz na to ochotę!

Pamiętaj! Bez względu na porę bieganie to bardzo korzystna dla organizmu aktywność fizyczna! Poprawia kondycje, wydolność, dotlenia organizm – szczególnie podczas biegów interwałowych i są to czynniki, które są niezależne od pory dnia!

Czy Ty masz jakąś ulubioną porę dnia lub nocy, podczas której ćwiczysz? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu.